Systemy bezpieczeństwa. Zadbaj o bezpieczeństwo na drodze.

Wojna na tylnej kanapie o ostatniego chipsa, płacz za zgubioną gdzieś grzechotką, odgłosy eksplozji ze zbyt głośno ustawionego odtwarzacza DVD… Długo można wymieniać rzeczy, które rozpraszają w czasie przejażdżki z dziećmi. Nic więc dziwnego, że nowoczesne systemy bezpieczeństwa stały się standardem nie tylko w drogich luksusowych limuzynach, ale też rodzinnych vanach czy nawet autach miejskich. Tyle tylko, że coraz trudniej odnaleźć się w gąszczu trzyliterowych skrótów, za którymi się kryją.

Taka chwila nieuwagi może sporo kosztować. Czasem nawet utratę zdrowia czy życia naszego i naszych najbliższych. Producenci samochodów wciąż jednak prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowych elementów mających ułatwić nam wyjście z drogowych opresji. Współczesne auta „widzą” w ciemności, rozpoznają pieszych i są w stanie zatrzymać samochód, by uniknąć kolizji. A każdego roku debiutuje kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt nowych systemów przeznaczonych dla przemysłu motoryzacyjnego.

Bezpieczeństwo czynne (aktywne) – zespół czynników wpływających na zmniejszenie prawdopodobieństwa kolizji lub wypadku drogowego. Zalicza się do nich zespół poniższych cech pojazdu.

BMW 7 Series High Security Car 2006

Konstrukcja pojazdu zapewniająca widoczność z pojazdu (oświetlenie, okna, lusterka, wycieraczki) jak i samego pojazdu (kolor, oświetlenie), jak również zapewniająca ergonomię (dzięki której kierowca nie musiałby „odrywać” wzroku od drogi i rąk od kierownicy) oraz posiadająca właściwości aerodynamiczne zapewniające stateczność i docisk pojazdu do nawierzchni (np. w samochodach sportowych spojler).

Układ hamulcowy wraz z układami wspomagającymi, korektorami siły hamowania jak również systemami kontroli trakcji pojazdu jak: ABS, AFU, ASR, CDS czy REF, najczęściej włączone w skład ESP.

Układy kierowniczy, zawieszenia oraz ogumienia: zapewniające kierowalność, odpowiednią współpracę kół pojazdu z drogą oraz przyczepność do podłoża.

Oprócz cech konstrukcyjnych na bezpieczeństwo wpływa również stan techniczny wyżej wymienionych elementów. Z tego względu podlegają one obowiązkowej, okresowej diagnostyce technicznej na stacji kontroli pojazdów.

Do czynników zwiększających bezpieczeństwo zalicza się również „zapas” mocy silnika umożliwiający przyspieszenie w razie zagrożenia.

Do czynników mających wpływ na bezpieczeństwo czynne zaliczany bywa również kierowca – jego umiejętności, stan psychiczny i fizyczny.

Systemy bezpieczeństwa biernego
Bezpieczeństwo bierne to wszystkie czynniki, mające na celu zmniejszenie do minimum skutków już zaistniałej kolizji lub wypadku z punktu widzenia pasażerów pojazdu. Do tej grupy m.in. można zaliczyć:

  • pasy bezpieczeństwa
  • poduszki powietrzne i napinacze
  • struktura nadwozia (sztywna klatka pasażerska, odpowiednie zderzaki, kontrolowane strefy zgniotu, wzmocnienia drzwi i ścian bocznych)
  • kształt nadwozia (brak wystających elementów, zaokrąglone części poszycia nadwozia)
  • regulowane zagłówki
  • dzielona kolumna kierownicza
  • szyby klejone
  • wykładziny wewnętrzne niepalne i nietoksyczne
  • brak ostrych krawędzi wewnątrz pojazdu
  • bezpieczny układ paliwowy (zbiornik paliwa umieszczony poza strefą zgniotu, systemem uniemożliwiającym wyciek paliwa w przypadku przewrócenia samochodu)
  • zamki w drzwiach umożliwiające ich samoczynne otwarcie w razie zderzenia oraz ułatwiające otwarcie drzwi po wypadku
  • pałąk bezpieczeństwa w samochodach typu kabriolet, roadster



car_wireless_internet_security_privacy_security_locks-100437820-primary.idge