ChipTuning czyli zwiększanie mocy silnika

Chiptuning – tuning elektroniczny sterownika silnikowego.

Ma na celu poprawę parametrów silnika, poprzez zmianę samego oprogramowania sterownika. Polega na edycji programu sterującego pracą sterownika silnikowego. Znajdujące się w programie krzywe charakterystyki, oraz mapy, są modyfikowane pod kątem zwiększenia mocy i momentu silnika.

Za pomocą edycji programu można zmienić wartości takie jak:

  • maks. prędkość
  • maks. obroty silnika
  • doładowanie
  • dawka paliwa
  • kąt zapłonu
  • moment początku tłoczenia
  • czas wtrysku
  • oraz wiele innych (praktycznie wszystko czym steruje sterownik silnika)



Producenci silników spalinowych pozostawiają pewna rezerwę mocy i momentu obrotowego w seryjnym oprogramowaniu sterownika silnikowego. Ma ona na celu zapewnić bezpieczeństwo jednostki napędowej w przypadkach bardzo wysilonej pracy, lub bardzo złych warunków pracy dla silnika. Bezpieczne przyrosty dla silników „wolnossących” to ok. 5% oryginalnej mocy, dla silników „doładowanych” 20% a nawet 50% nominalnej mocy.

CHIPTUNNING ELEKTRONICZNY  jest zmianą w pełni odwracalną , to znaczy , że bez najmniejszego problemu możemy powrócić do ustawień oryginalnych  oprogramowania silnika .

Jak to możliwe?

Samochód posiada urządzenie nazywane sterownikiem silnika (ECU). Jest to komputer odpowiadający za pracę silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. ECU dysponuje wiedzą o tym, jak sterować paliwem i zapłonem w dowolnych warunkach. Parametry wpisane do ECU są przygotowane tak, aby trwałość auta była jak najwyższa, ale jednak niekoniecznie tak, aby silnik rozwijał największą moc i moment obrotowy i palił najmniej paliwa.

Dlaczego?

Nie każdy dba o swoje auto. Fabryka celowo obniża osiągi silnika aby zabezpieczyć go przed awarią w wyniku niewłaściwej eksploatacji. Silnik niekiedy długo pracuje pomimo uszkodzeń elementów sterowania, bywa zasilany paliwem złej jakości, a używane materiały eksploatacyjne są nie wymieniane w terminie.

Samochód musi wykazać się niskim zużyciem paliwa – ale ponieważ normy określają dla jakich prędkości ( 90 i 120 km/h), producenci ograniczają osiągi i zużycie paliwa dokładnie przy tych prędkościach na 4 i 5 biegu wytwarzając sztuczne „dziury w gazie”. Duże ograniczenia dla obrotów poniżej 3000 mają na celu poprawienie spalania w „cyklu miejskim” – auto jednak traci znacznie na elastyczności.

Opłaty za samochody w Europie Zachodniej są uzależnione od mocy silnika, stąd większość aut oferowanych na rynku niemieckim ma mniejszą moc niż ich odpowiedniki na rynki japońskie czy amerykańskie – choć taki sam moment obrotowy.

Ale Ty nie musisz tracić tej mocy bezpowrotnie!

maxresdefault

Jeżeli dbasz o swój samochód i pamiętasz o zmianie oleju, filtrów i wkładów oraz używasz paliwa z pewnych stacji – jest to propozycja dla Ciebie aby odzyskać właśnie te konie mechaniczne, których Twoi producenci samochodu pożałowali. Możesz go wzmocnić nawet o ok. 25% momentu obrotowego i mocy ! To zasadniczo poprawi przyśpieszenie auta, a to zwiększy Twoje bezpieczeństwo na drodze. Łatwiej wyprzedzisz, płynniej przyśpieszysz.

Chiptuning jest więc zmianą oprogramowania komputera sterującego silnikiem tak, aby uzyskać wyższą sprawność, moc i moment oraz ewentualnie zmniejszyć nieco zużycie paliwa przy niezmienionym stylu jazdy.

Modyfikacje wykonujemy rozsądnie, nie narażając silnika na nadmierny wysiłek.
Wybierając nas, wybierasz uznaną i pewną markę.
Dołącz do grona zadowolonych klientów.